På nettet florerer det av sammensatte tekster fra nettside til nettside, og siden det er få nettsider som kun har tekst eller bare bilder, blir det viktig at elevene lærer seg lesestrategier som gjør at de kan ta til seg mest mulig informasjon fra sidene. En del nettsider har også video og da kalles det for multimedia, siden det er lyd, bilde og tekst.
Det som er viktig når elevene skal analysere eller hente informasjon fra en nettside, er at elevene er klar over samspillet mellom tekst, bilde og lyd. Hensikten er at de skal oppleve dette som en helhet slik at elevene kan få mening ut av de forskjellige egenskapene. For eksempel, bildet til høyre som er hjemmesiden til Multi. Her kan elevene kjenne igjen bildet til de forskjellige forsidene av bøkene, men de må også lese teksten som forteller dem hvilke trinn de forskjellige bøkene hører til. Dette vil gå igjen i oppgavene innenfor de forskjellige fagene, hvor bilde, tekst og lyd komplementerer hverandre for at elevene skulle kunne lære noe på best mulig måte.
Bildene er hentet fra:
http://astridmeland.wordpress.com/2008/11/27/live-blogging-pa-vg-nett-fungerer-det/
http://dataspillvurdering.wikispaces.com/Multi+1-4+nettoppgaver
Gode eksempler på hvordan ulike modaliteter spiller sammen, utdyper og utvider hverandre. Dette er sentralt i arbeid med sammensatte tekster.
SvarSlettJa, det er veldig viktig at elevene lærer seg disse lesestrategiene slik at de kan lese sammensatte tekster. :)
Slett