Kan man bruke forskjellige nettsamfunn i undervisningen?
Formålet med nettsamfunn som MySpace, Facebook og Twitter er å danne en bekjentskapskrets som tillater deltakerne å dele profiler, bilder, danne grupper og sende interaktive meldinger. Fordelen med disse nettsamfunnene er blant annet at nyheter spres enda raskere enn når de kommer på TV, for eksempel på den internasjonale kanalen CNN. Mindre nyheter som at du er på ferie i Hellas, og har tatt bilde av maten din og de blåmalte bygningene, vil også nå raskt hjem til Norge over Internett.
Ved å la elevene prøve ut slike nettsamfunn vil de kunne lære om
nettvett, de vil lære om sammenhengen mellom bilde, lyd, tekst og den
dialogen man kan ha med andre gjennom internett. Hver mening som blir
delt på Twitter blir til et spill med andre meninger, og tekster skapes
alltid i en kontekst som er med på å utvikle elevenenes sosiale
ferdigheter.
Gode begrunnelser for å bruke sosiale medier til å trene nettadferd autentisk.
SvarSlettJa, det ville mest sannsynlig vært en hensiktsmessig øvelse for elevene som både ville skape motivasjon og læring.
SlettDigitale medier har jo fått en stor plass i vårt samfunn. Og som du sier så kan nyheter spre seg for over disse. Jeg tenker at her kan skolen bruke digitale samfunn som en inngangsportal til å snakke om nettvett. Vi vet jo at delingskulturen har hatt sine negative sider også, som ved nettmobbing. Jeg tror at ved å bruke de sosiale mediene direkte i læringen av nettvett så kan elevene få se nære og konkrete situasjoner av hvilke følger publisering på nett kan ha. Jeg tror at dannelse i bruk av internett blir en av de viktigste jobbene vi har som lærere i fremtiden, og da vil disse mediene ha en naturlig plass i læringen av dette.
SvarSlett