mandag 29. september 2014

Produksjon av sammensatte tekster




Her er et eksempel på et undervisningsopplegg der målet er at elevene skal produsere en sammensatt tekst med en film som inspirasjon til arbeidet.
 


Etter at elevene har sett filmen kan de få i oppgave å lage en presentasjon der de velger en disneyfigur fra filmen ved hjelp av enten Photostory eller PowerPoint. Her skal de legge til bilder, tekst og musikk som beskriver den disneyfiguren de har valgt. Når elevene har et ferdig produkt kan det vises for klassen eller bare for læreren, og elevene kan dele hvordan de har laget produktet slik at arbeidsmåte vurderes i tillegg til presentasjonen. 


Jeg tror dette vil være en motiverende måte å arbeide på og at det treffer interessefeltet til elever både på småtrinnet og mellomtrinnet. Læreplanen for norsk etter 7.årstrinn sier at elevene skal kunne bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler. Prosjektet vil kunne dekke store deler av dette kompetansemålet.

2 kommentarer:

  1. Opplevelse først - så læring. Opplevelse skaper engasjement og motivasjon. En film kan virke slik.

    SvarSlett
  2. Det har du nok rett i Thomas! Jeg vet selv hvor engasjert jeg blir når jeg får oppleve først. :)

    SvarSlett