tirsdag 4. november 2014

Plakatmakeri


Plakatmakeri er en ofte brukt arbeidsmetode i skolen der elever har jobbet hardt med saks, papir og limstift helt siden tidenes morgen. I teknologiens dager er det dukket opp tekniske program som gjør utforming av plakater mye enklere og mye finere. Et eksempel på et slikt program heter Scribus. Det er gratis, uavhengig av internett og kan brukes til alle slags situasjoner. 

Etter å ha prøvd Scribus selv synes jeg at det er et godt "begynnerprogram" for å lage plakater. Grunnen til det er fordi mye av redigeringen av bilder må skje utenfor selve programmet, i Paint eller i andre redigeringsprogrammer. Jeg kunne for eksempel ha ønsket meg å være i stand til å avrunde kantene på bildene eller at jeg kunne fått det motivet jeg ville ha til å gå i ett med bakgrunnsbildet. Det kan hende at jeg ikke la merke til dette i programmet så hvis noen har funnet ut av dette, vær snill og skriv hvordan i kommentarfeltet.  


På bildet over ser dere min plakat med temaet orddelingsfeil. Dette var det beste estetiske jeg klarte å få ut av programmet Scribus og jeg må si meg sånn høvelig fornøyd med resultatet. Å lage slike plakater i skolen vil være med på å lære elevene å skrive sammensatte tekster på samme tid som at de lærer å bruke digitale verktøy. Programmet Scribus ville kanskje være for vanskelig å bruke for elever på barnetrinnet, men det avhenger mest sannsynlig av hvor mye tid man som lærer tenker å bruke på slike prosjekt. Hvis Scribus blir brukt ofte eller hver gang det skal presenteres noe for klassen, ville elevene kunne bruke programmet uten problemer og med største selvfølgelighet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar