torsdag 13. november 2014

Blogging om blogging

Det skapes mange muligheter ved å skrive blogg i skolen. Det skapes digital kompetanse og det gir kunnskap om hvordan sammensatte tekster fungerer. Det gir skrivetrening og mulighet til å reflektere, noe som også er viktig å trene på. På samme tid gir det rom for diskusjon og tilbakemelding til det eventuelle publikumet som leser elevenes blogg.

Bloggen kan kalles for nåtidens dagbok der alle og en hver kan dele tankene sine gjennom tekst, bilder, lyd og film. I skolesammenheng kan bloggen brukes til å publisere elevtekster og andre presentasjoner. Det vil kanskje være med på å motivere elevene til å skrive mer siden innleggene deres får et større publikum enn hvis det kun var læreren som skulle lese dem.




Etter å ha skrevet blogginnlegg selv, har jeg oppdaget at blogging er et utmerket verktøy for refleksjonstrening og utvikling av sammensatte tekster.

3 kommentarer:

  1. Heisan =)
    Mange gode faktorer og tanker om blogging og bruk av blogg i skolesammenheng synes jeg. Du får også fram at blogg kan brukes på ulike måter, som for eksempel som et faglig refleksjonsverktøy eller mer personlig og "underholdende" som en nåtidens dagbok.

    SvarSlett
  2. Flotte skildringer om blogging, Charlotte. Jeg tror man skal være forsiktige med å publisere elevtekster på nett, så jeg tror det er en lukket gruppe bare for klassen du mener? Som lærer må man være oppmerksom på en del spørsmål og problemstillinger som kan være aktuelle å ta opp når det gjelder både tekstenes tankeinnhold og mer akademiske bestanddeler. Så får man håpe dette vil gi læreren hjelp til å se forskjellige karaktertrekk ved elevtekstene, slik at han/hun kan bli bedre til å gi tilbakemelding og rettledning som støtter elevens skriveutvikling, også på nett. Spørsmålene kan åpne både for potensial og problemer i tekstene.

    SvarSlett
  3. Mange gode argumenter for bruk av blogg i skolen - for læring av forskjellig på ulikt vis. Fint at du kjenner på at egne erfaringer med blogg er gode.

    SvarSlett