onsdag 5. november 2014

Bildefortelling

Digitale bildefortellinger er blitt mer og mer brukt i skolen i dag, i forhold til arbeid med sammensatte tekster. Det er finnes flere produksjonsverktøy som er konstruert for å lage bildefortellinger, deriblant Photostory og Windows MovieMaker.

Hentet fra




Når jeg skulle lage en digital bildefortelling i sammenheng med et arbeidskrav på UiN, valgte jeg å bruke Photostory. Dette er et gratis program som er veldig enkelt å bruke både for barn og voksne. Grunnen til at det er greit å arbeide med er fordi programmet legger opp til at man skal jobbe med en modalitet i gangen. Dette gjør det oversiktlig og gir en god flyt i arbeidet med bildefortellingen. På bildet under er jeg kommet til den delen av redigeringen som har med tekst å gjøre, og her har jeg muligheten til å velge skrifttype, -størrelse og -farge.




Det jeg opplevde som et problem i arbeidet med min Photostory var at diverse tilpasningversjoner i forhold til bildene ble hakkete når jeg skulle se på den ferdige filmen. Jeg fant ut at dette var på grunn av at jeg spilte musikk gjennom alle bildene og valgte derfor å stille dem som stillbilder i stedet for å fjerne musikken. Resultatet ble slik:





Det er mye man kan bruke den digitale bildefortellingen til i skolen. For eksempel når elevene skal fortelle om andre verdenskrig innenfor historie eller om utviklingen til en frosk innenfor naturfag. I tillegg kan verktøyet også brukes til skrivetrening, enten for å få et avbrekk fra penn og papir eller fordi alle lærere skal være "skrivelærere" og at dette kan brukes i alle fag. Det er også viktig å få med at elevene får utviklet utrolig mange ferdigheter når de arbeider på denne måten. Dette fordi de må skrive manus, trene muntlig på det som skal leses opp, lese seg opp på det de skal fremføre og sist men ikke minst, får trene på sine digitale ferdigheter gjennom hele læringsprosessen.



 Hentet fra


4 kommentarer:

  1. Artig Fotofortelling du har laget. Photostory er et fint program som de fleste vil mestre fordi, som du skriver, at man jobber med en modalitet om gangen. Det blir ikke rotete og ustrukturert. Samtidig er det enkelt å gå tilbake å redigere på hva enn det er man føler kunne vært/blitt bedre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, jeg vil si det er et flott program å bruke, uten at jeg har prøvd noen andre bildefortellingsverktøy.

      Slett
  2. Hei:-) Syns også at digitale fortellinger og bildefortellinger er kommet stormende inn i skolen de siste årene. Kjempefine å bruke til å lage små informative snutter for elevene, og fine for elevene å bruke for å lære seg å presentere sin kunnskap på en moro måte:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en arbeidsform som vil være med på å motivere elevene vil jeg tro. :)

      Slett